Tämän vuoden alusta lähtien olen työstänyt STAILIAMO:n palvelumuotoilua niin, että sisustuspalvelujen sisältö olisi selkeämpi asiakkaalle. Blogissani olen aikaisemmin kirjoittanut tarjoamastani stailauspalvelusta ja seuraavassa kerron, mitä sisustusneuvonta tai - konsultaatio on.
Ongelmaratkaisua
Sisustamiseen liittyy usein ongelmaratkaisua, johon sisustussuunnittelija pyrkii löytämään ratkaisun. Joskus pienilläkin asioilla voidaan vaikuttaa tilan tunnelmaan tai sen toimivuuteen. Sisustusneuvonta ei ole sisustussuunnittelua, vaan huomattavasti kevyempi versio siitä. Sisustusneuvonnasta tehdään asiakkaalle muistio tai yhteenveto vain tarvittaessa ja se on myös lyhytkestoisempi, sillä useimmiten sisustusneuvonta sisältää vain 1-2 tapaamista.
Mikä tahansa sisustamiseen liittyvä asia
Sisustusneuvonta tehdään yhdessä asiakkaan kanssa, jossa suunnittelija antaa oman ammatillisen näkemyksensä. Kyseessä voi olla mikä tahansa sisustamiseen liittyvä asia, jossa asiakas tuntee tarvitsevansa apua. Se voi olla esim. huonekalujen uudelleen sijoittelua tai niiden hankintaan liittyvää apua, kodin valaistuksen tai värimaailman suunnittelua, keittiön kiintokalusteiden tai vaikka juhlien visuaalisen ilmeen ideointia. Uudiskohteissa, ja erityisesti sen rakennusvaiheessa, voidaan asiakkaan kanssa miettiä yhdessä esim. pohjaratkaisun toimivuutta, koko kodin yhtenäistä tyyliä tai huonekalujen sijoittelua.
Sisustusneuvontaa yrityksille
Tarjoan sisustusneuvontaa myös yrityksille. Tällöin sisustusneuvonta voi olla mm. yrityksen tilojen yleisilmeen selkiyttämistä. Ensivaikutelman luominen on tärkeätä ja sisustusneuvonnassa esim. eteisen tai vastaanottoaulan päivittäminen yrityksen brändin mukaiseksi onnistuu hyvin. Ideointi tehdään yhdessä, mutta toteutus jää asiakkaan/yrityksen tehtäväksi. Jos yritys haluaa viedä sen loppuun asti ns. avaimet käteen- periaatteella, on se toimeksiantona jo sisustussuunnittelua.
Sisustusneuvonta onnistuu myös etänä
Sisustusneuvontaa on mahdollista tehdä myös etänä. Tällöin asiakas toimittaa suunnittelijalle tarvittavat materiaalit (esim. pohjakuvat tai valokuvia), jonka pohjalta neuvonta tapahtuu. Neuvonta on mahdollista toteuttaa TEAMS- sovelluksessa, sähköpostiviestinä tai puhelinkeskusteluna. Jos asiakas haluaa muistion, se voidaan lähettää asiakkaalle sähköpostilla liitetiedostona tai postissa kirjeenä.
Pienet asiat tekevät suuren muutoksen
Useimmiten sisustusneuvonnassa keskitytään yhteen ongelmakohtaan, joka ei vaadi suunnittelijalta pitkäkestoista työpanostusta. Sen tarkoituksena on ennen kaikkea tukea ja helpottaa asiakasta tekemään sisustusratkaisuja ja antaa ideoita niiden toteuttamiseen.
Joskus pienetkin asiat tekevät suuren muutoksen.
Kommentit
Lähetä kommentti